Parafia jest żywą i aktywną cząstką Kościoła
Z życia Kościoł
Rok Święty 2025
Oficjalna strona Roku Świętego
Rok Jubileuszowy 2025 został ogłoszony bullą "Spes non confundit" papieża Franciszka 9 maja 2024 roku. Rok jubileuszowy rozpocznie 24 grudnia 2024 roku, a zakończy 6 stycznia 2026 roku.
Jubileusz Roku 2025 odbędzie się pod hasłem „Pielgrzymi nadziei”. W ramach jego obchodów w Watykanie zostaną zorganizowane m.in. spotkania, dedykowane różnym grupom społecznym, jako że w roku jubileuszowym wszyscy wierni są w szczególny sposób zaproszeni do odbycia pielgrzymki do Grobu św. Piotra.
Logo Roku Świętego. Cztery kolorowe postaci, symbolizujące narody z czterech stron świata, trzymające się krzyża-kotwicy wśród fal – tak wygląda natomiast logo Jubileuszu Roku 2025. Autorem logotypu, wybranego w drodze międzynarodowego konkursu jest włoski grafik Giacomo Travisani. Wyjaśniając podczas konferencji prasowej symbolikę logotypu, tłumaczył, że gdy szukał sposobu na graficzne przedstawienie nadziei – głównego tematu jubileuszowych obchodów – od razu przyszedł mu na myśl symbol krzyża.
Rok modlitwy. 21 stycznia 2024 roku papież Franciszek ogłosił Rok Modlitwy przed Jubileuszem 2025. Nadchodzące miesiące doprowadzą nas do otwarcia Drzwi Świętych, którymi rozpoczniemy Jubileusz. Proszę was o wzmożoną modlitwę, aby przygotować nas do dobrego przeżycia tego wydarzenia łaski i doświadczenia w nim mocy nadziei w Bogu. Z tego powodu rozpoczynamy dzisiaj Rok Modlitwy czyli rok poświęcony ponownemu odkryciu wielkiej wartości i absolutnej potrzeby modlitwy: modlitwy w życiu osobistym, w życiu Kościoła, modlitwy w świecie. Będą dla nas wsparciem również pomoce, które udostępni Dykasteria do spraw Ewangelizacji – zapowiedział wówczas Franciszek.
Dykasteria ds. Ewangelizacji opublikowała na stronie Jubileuszu 2025 r. książeczkę „Naucz nas modlić się”. To swego rodzaju przewodnik dający wskazówki rodzinom, parafiom i poszczególnym osobom, jak rozwinąć życie modlitewne w związku z przeżywanym obecnie Rokiem Modlitwy.
Publikacja odnosi się do różnych miejsc i środowisk, gdzie zwracamy się do Boga. Poszczególne rozdziały dotyczą więc modlitwy w parafii, rodzinie, w życiu młodych, w sanktuariach itd. Przykładowo w odniesieniu do rodzin przypomina się o dobrym zwyczaju modlitwy przed i po posiłku, proponując także konkretną formułę. Pisząc zaś o Mszy, autorzy zwracają pokrótce uwagę na znaczenie konkretnych elementów liturgii.
Przewodnik bazuje na nauczaniu papieża Franciszka i ma służyć pomocą w dobrym przeżyciu Roku Modlitwy.
Papież uroczyście ogłosił Rok Święty 2025. 9 maja, w uroczystość Wniebowstąpienia Pańskiego papież Franciszek uroczyście ogłosił Roku Jubileuszowy 2025. O godz. 17.30 w Bazylice św. Piotra na Watykanie papież Franciszek publiczne odczytał Bullę napisaną specjalnie z tej okazji. Po odczytaniu Bulli Ojciec Święty przewodniczył modlitwie Drugich Nieszporów.
Bulla to oficjalny dokument urzędowy, z pieczęcią papieża. W dokumencie tym oprócz daty rozpoczęcia i zakończenia Roku Świętego, znajduje się także tematyka Jubileuszu czy warunki, na jakich jest on ogłoszony przez papieża.
Jubileusze – jak to się zaczęło? Tradycję jubileuszy rozpoczął papież Bonifacy VIII, zwołując 22 lutego 1300 r. Rok Święty, w czasie którego można było uzyskać odpust zupełny. Papież chciał, by zwoływano Rok Święty co sto lat. Jednak stopniowo zmniejszano ten okres, najpierw do 50 (jak w Starym Testamencie), a od 1475 r. zaczęto je organizować co 25 lat, by każde pokolenie mogło przeżyć jubileusz choć jeden raz.
W XX w. do zwykłych lat świętych doszły jeszcze jubileusze nadzwyczajne: w 1933 i 1983, zwołane z okazji 1900. i 1950. rocznicy odkupienia. Kolejny nadzwyczajny Rok Święty – Jubileusz Miłosierdzia rozpoczął się 8 grudnia 2015 r. i trwał do 20 listopada 2016 r. W sumie dotychczas jubileusze obchodzono 29 razy.
Otwarcie Bramy Świętej. Od 1423 roku oficjalnemu rozpoczęciu obchodów towarzyszy obrzęd otwarcia Bramy Świętej w przedsionku jubileuszowych kościołów w Rzymie, przede wszystkim bazyliki św. Piotra. Brama ta została postawiona na polecenie papieża Piusa XII i po raz pierwszy otwarta 24 grudnia 1949 r., co rozpoczęło Rok Jubileuszowy 1950. Otwarcie bramy poprzedziło symboliczne, trzykrotne uderzenie młotka. W okresie pomiędzy jubileuszami, od wnętrza bazyliki bramę zasłania mur, budowany po zakończeniu poprzedniego, a burzony przed otwarciem następnego takiego roku.
Ostatni regularny jubileusz obchodzono w roku 2000 jako Wielki Jubileusz Roku 2000 w drugie millenium przyjścia Chrystusa na świat. W 2025 r. Kościół katolicki będzie obchodził kolejny rok jubileuszowy.
▲ do góry
Stanowisko Rady Stałej Konferencji Episkopatu Polski
w sprawie prawnej ochrony ludzkiego życia
Deklaracja Dignitas infinita o godności człowieka to dokument Dykasterii Nauki Wiary zaaprobowany przez Ojca Świętego Franciszka, poruszający kluczowe zagadnienia ludzkiego życia. W związku z narastającą w przestrzeni publicznej i działaniach rządu presją dotyczącą zmiany prawnej ochrony życia ludzkiego w kierunku legalizacji zabijania dzieci w łonie matek, pragniemy przypomnieć jednoznaczne i niezmienne stanowisko Kościoła w tej kwestii.
„Kościół nie przestaje przypominać, że «godność każdej istoty ludzkiej ma charakter istotowy i obowiązuje od chwili poczęcia do naturalnej śmierci. Uznanie tej godności jest niezbywalnym warunkiem wstępnym ochrony egzystencji osobistej i społecznej, a także niezbędnym warunkiem tego, by braterstwo i przyjaźń społeczna mogły się urzeczywistniać między wszystkimi narodami na ziemi». Opierając się na tej nienaruszalnej wartości ludzkiego życia, magisterium Kościoła zawsze wypowiadało się przeciwko aborcji. Św. Jan Paweł II pisze o tym: «Wśród wszystkich przestępstw przeciw życiu, jakie człowiek może popełnić, przerwanie ciąży ma cechy, które czynią z niego występek szczególnie poważny i godny potępienia. […] Dzisiaj jednak świadomość jego zła zaciera się stopniowo w sumieniach wielu ludzi. Akceptacja przerywania ciąży przez mentalność, obyczaj i nawet przez prawo jest wymownym znakiem niezwykle groźnego kryzysu zmysłu moralnego, który stopniowo traci zdolność rozróżnienia między dobrem i złem, nawet wówczas, gdy chodzi o podstawowe prawo do życia. Wobec tak groźnej sytuacji szczególnie potrzebna jest dziś odwaga, która pozwala spojrzeć prawdzie w oczy i nazywać rzeczy po imieniu, nie ulegając wygodnym kompromisom czy też pokusie oszukiwania siebie. […]
Właśnie w przypadku przerywania ciąży można się dziś często spotkać z dwuznacznymi określeniami, jak na przykład ‘zabieg’, które zmierzają do ukrycia jego prawdziwej natury i złagodzenia jego ciężaru w świadomości opinii publicznej. Być może, samo to zjawisko językowe jest już objawem niepokoju nurtującego sumienia. Jednak żadne słowo nie jest w stanie zmienić rzeczywistości: przerwanie ciąży jest – niezależnie od tego, w jaki sposób zostaje dokonane – świadomym i bezpośrednim zabójstwem istoty ludzkiej w początkowym stadium jej życia, obejmującym okres między poczęciem a narodzeniem». Nienarodzone dzieci są zatem «najbardziej bezbronne i niewinne ze wszystkich, a dzisiaj odziera się je z ludzkiej godności, aby robić z nimi to, co się chce, pozbawiając je życia i ustanawiając prawa, by nikt nie mógł temu przeszkodzić». Należy zatem stwierdzić z całą mocą i jasnością, nawet w naszych czasach, że «obrona rodzącego się życia jest ściśle związana z obroną jakiegokolwiek prawa człowieka»” (Deklaracja Dignitas infinita, 47).
W kontekście troski o życie i rozwój dzieci, Rada Stała KEP zachęca wszystkich wiernych do włączenia się w inicjatywę Ojca Świętego Franciszka, który ustanowił pierwsze Światowe Dni Dzieci. Będą one obchodzone 25 i 26 maja 2024 roku. W naszych modlitwach pamiętajmy także o tych dzieciach, którym nigdy nie było dane ujrzeć blasku słońca.
Podpisali Członkowie Rady Stałej
Konferencji Episkopatu Polski
Jasna Góra, 2 maja 2024
▲ do góry
Rok modlitwy
21 stycznia 2024 r. papież ogłosił Rok Modlitwy, który będzie poświęcony ponownemu odkryciu wielkiej wartości i absolutnej potrzeby modlitwy w życiu osobistym, w życiu Kościoła i modlitwy w świecie. Rok Modlitwy ma nas przygotować do obchodów Świętego Roku Jubileuszowego 2025 pod hasłem "Pielgrzymi nadziei”.
▲ do góry
Na straży sakramentów
2024-02-05
Dykasteria ds. Nauki Wiary opublikowała notę „Gestis verbisque”, w której ostrzega, że nie można dokonywać żadnych zmian w obrzędach i słowach podczas sprawowania sakramentów.
Stolica Apostolska uwrażliwia duchownych, że formuły i elementy materialne, ustanowione w zasadniczym obrzędzie sakramentu, nie mogą być dowolnie zmieniane w imię kreatywności. Takie postępowanie sprawia, że sakrament nigdy nie zaistniał, a więc ceremonia, jaka miała miejsce, jest nieważna.
Dokument powstał w odpowiedzi na „mnożenie się przypadków, gdy zaszła konieczność stwierdzenia nieważności sprawowanych sakramentów”. Podczas prezentacji tekstu jako przykład podano zmianę formuły chrztu, gdzie użyto słów: „Ja ciebie chrzczę w imię Stwórcy…” oraz „W imię taty i mamy… my ciebie chrzcimy”. Taka zmiana sprawiła, że sakramentu w istocie nie było, a osoby, nad którymi sprawowano taki obrzęd, trzeba było odnaleźć i ochrzcić zgodnie z brzmieniem słów sakramentu.
Jak czytamy w dokumencie, forma sakramentu „jest ustanowiona przez słowo, które nadaje materii znaczenie transcendentne, przekształcając zwykłe znaczenie elementu materialnego i czysto ludzkie znaczenie dokonywanej czynności. Słowo to w różnym stopniu zawsze czerpie natchnienie z Pisma Świętego, zagłębia swoje korzenie w żywej Tradycji Kościoła i zostało prawomocnie określone przez Magisterium Kościoła”. Dlatego też materia i forma „nigdy nie zależały ani nie mogą zależeć od woli jednostki lub pojedynczej wspólnoty”.
„Cały Kościół jest wezwany do strzeżenia zawartego w nich bogactwa, aby prymat zbawczego działania Boga w historii nigdy nie został przesłonięty, nawet poprzez kruche pośrednictwo znaków i gestów właściwych ludzkiej naturze” – akcentuje nota „Gestis verbisque”.
▲ do góry
Zmiana obchodzenia świąt
Konferencja Episkopatu Polski podaje do wiadomości dekret Kongregacji do Spraw Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów z dnia 4 marca 2003 r.
Kongregacja do Spraw Kultu Bożego i Dyscyplin Sakramentów
Prot. 1784/01/L
Dla Polski
Na wniosek Jego Eminencji Józefa Kardynała Glempa, Arcybiskupa Warszawskiego, Przewodniczącego Konferencji Episkopatu Polski, z dnia 22 sierpnia 2001 roku, a na mocy uprawnień przyznanych tej Kongregacji przez Ojca Świętego Jana Pawła II, biorąc pod uwagę powyższe, bardzo chętnie udzielamy pozwolenia, aby obchodzenie Uroczystości Wniebowstąpienia Pańskiego było przypisane do następującej po nim siódmej niedzieli Wielkanocy, obchodzenie zaś Uroczystości Świętego Józefa (19 marca), Uroczystości Świętych Apostołów Piotra i Pawła (29 czerwca) i Uroczystości w dniu Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny (8 grudnia), nie obowiązywało już w przyszłości jako świąt nakazanych. Bez względu na jakiekolwiek przeciwne zarządzenia.
Z siedziby Kongregacji do Spraw Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów, dnia 4 marca 2003 r.
Mariusz Marini – Podsekretarz
+ Franciszek Pius Tamburrino – Arcybiskup Sekretarz
- Postanowienia dekretu obowiązują od I niedzieli Adwentu, czyli od 30 listopada 2003 r.
- Wierni w uroczystości: Świętego Józefa (19 marca), Świętych Apostołów Piotra i Pawła (29 czerwca) i Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny (8 grudnia) nie są zobowiązani do udziału we Mszy św. i od powstrzymania się do prac niekoniecznych. Zachęca się jednak wiernych do udziału we Mszy św. w te uroczystości.
- Księży proboszczów nie obowiązuje w te dni Msza św. za parafian.
Uroczystość Objawienia Pańskiego (Trzech Króli) pozostaje świętem obowiązującym.
Za zgodność
Bp Piotr Libera – Sekretarz Generalny Konferencji Episkopatu Polski
▲ do góry
|